Streszczenie:
Tematem niniejszej pracy jest zagadnienie prywatności użytkownika Internetu i
sposobu wykorzystania danych, w postaci świadomie lub nieświadomie zostawionych
sygnałów podczas korzystania z zasobów Internetu. Temat został opisany w kontekście
platform AdTech czyli systemów do sprzedaży i zakupu reklam w na powierzchni stron
internetowych. W pracy została przedstawiona architektura ekosystemu, najbardziej
popularny protokół komunikacji pomiędzy systemami, sposób wykorzystania danych oraz
technologie wykorzystywane do tej pory w celu identyfikacji użytkowników.
W drugiej części pracy omówione zostały zmiany wprowadzone w przeglądarkach,
regulacjach prawnych oraz ograniczenia w śledzeniu jakie zostały wprowadzone jako
konsekwencje tych regulacji o ochronie danych osobowych. Następnie przedstawione
zostały propozycje zmian oraz alternatywne rozwiązania pozwalające na zachowanie
istniejących funkcjonalności platform AdTech z jednoczesnym utrudnieniem dostępu do
możliwości identyfikacji pojedynczej osoby. Przedstawione zostały też możliwe rozwiązania
pozwalające na dalsze finansowanie Internetu poza zamkniętymi platformami z
wykorzystaniem istniejącej technologii.