Streszczenie:
Niniejsza praca jest próbą odpowiedzi na pytanie o zasadność wykorzystania
rozwiązań bazodanowych do obsługi symulacji fizycznych. Symulacje takie, zwłaszcza
złożone symulacje interakcji wielu obiektów w trudnych warunkach zawsze zawierają
ogromne ilości danych. Użycie narzędzia do przetwarzania danych jakim jest serwer SQL
wydaje się więc jak najbardziej rozsądnym wyborem.
W pracy podjęto zatem analizę porównawczą wyników dwóch implementacji
symulacji fizycznych zderzeń obiektów 2D o różnych kształtach.
Symulacja badana – zrealizowana z wykorzystaniem narzędzia bazodanowego jakim
jest język strukturalny T-SQL;
Symulacja wzorcowa – zrealizowana z wykorzystaniem prostego silnika fizycznego
napisanego w klasycznym C# na potrzeby tej pracy.
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia błędów do badań
wykorzystano proste obiekty (koło i kwadrat) i ograniczono ich ilości. To uproszczenie nie
wpływa jednak na poprawność wnioskowania o zasadności stosowania narzędzi
bazodanowych do takich symulacji. Natywnie zaimplementowany w nich update danych,
zindeksowanie obiektów oraz możliwość rozpraszania samych baz powodują, że wraz ze
zwiększaniem ilości danych koszt jednostkowy operacji powinien maleć.
Efektem końcowym pracy będzie zatem porównanie wykresów czasu trwania
symulacji oraz jednostkowego kosztu czasu operacji dla pojedynczego obiektu
w zależności od parametrów symulacji (wybranych generatorów oraz ilości obiektów).
Pozwoli to na określenie zasadności oraz / i ewentualnie stopnia przydatności stosowania
narzędzi bazodanowych w programach wykorzystujących przybliżoną fizykę takich jak
gry, symulatory itd.