dc.description.abstract |
Niewiele osób grających w gry (czy to komputerowe, konsolowe czy mobilne), zdaje sobie sprawę jak rozbudowanym procesem planistycznym, mechanicznym i twórczym, jest projektowanie oraz tworzenie gier komputerowych. Za każdą ikoną, każdą czynnością wykonywaną przez naszą postać, stoi cały system złożony z kodu oraz elementów graficznych, układających się w spójną całość. Gry są jednak tworami konstruowanymi w jakimś celu. Cele te są osiągane poprzez wywołanie u gracza pewnych emocji lub zachowań. Twórcy gier komputerowych, wytworzyli olbrzymią ilość mechanizmów powstających jeszcze w fazie projektowania gry, które mają za zadanie oddziaływać na gracza tak, by postępował on (świadomie lub nie), zgodnie z zamysłami twórców gier. Mechanizmy te, są różne dla specyficznych gatunków gier i zmieniały się one na przestrzeni lat. W swym tekście opisałem jedynie niewielką część takowych mechanizmów, umożliwiających kontrole zachowań gracza, z podziałem na poszczególne gatunki gier. |
pl_PL |