dc.description.abstract |
Poniższa praca stanowi rozważania na temat nadprodukcji oraz powtarzalności obrazu we współczesnej kulturze i sztuce. W nowoczesnym społeczeństwie, zagłębionym w rzeczywi-stości internetowej, coraz częściej mamy do czynienia z różnego rodzaju zwielokrotnieniami i multiplikacjami. Z jednej strony, tendencja ta była obecna w rozwijającej się kulturze od zaw-sze, jednak dziś nieporównywalnie przybrała na sile. Staliśmy się społeczeństwem opierającym się na reprodukcjach. Doprowadził do tego szybki rozwój technologiczny, pozwalający na coraz łatwiejsze kopiowanie i multiplikację treści. Ten problem społeczeństwa konsumpcyjnego był przedmiotem prac między innymi artystów pop-artowych, w szczególności Andiego Warhola.
Obecnie, powtarzalność i nadprodukcja obrazu wywołały skutki nie tylko na przecięt-nym użytkowniku, ale zostawiają także ślad na naszej planecie oraz sztuce i artystach. Nadwy-twórczość jest między innymi przyczyną apatii i zobojętnienia na przyswajane przez nas treści. Dodatkowo multiplikacja wywołuje odczucie depersonalizacji oraz przyczynia się do spadku wartości dzieł. Czynniki te wpływają na postrzeganie artysty i sztuki także w przestrzeni inter-netowej, nadając im bardziej trywialny charakter.
Podsumowanie stanowi końcowe rozważania na temat nadprodukcji obrazu. Mimo za-uważalnych nowych różnic, będących elementem twórczości oraz nowych środków wyrazu artystycznego, nadwytwórczość i powtarzalność wciąż mogą stanowić zagrożenie, prowadząc do zagubienia się w jednolitej masie obrazu. |
pl_PL |