Repozytorium PJATK

Japońskie wychowanie i edukacja niedokończoną społeczną utopią?

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Węcławski, Mikołaj
dc.date.accessioned 2022-10-27T08:38:34Z
dc.date.available 2022-10-27T08:38:34Z
dc.date.issued 2022-10-27
dc.identifier.issn 2022/LIC/KJ/3
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1858
dc.description.abstract Praca którą napisałem, porusza problem współczesnego efektu końcowego, jaki jest osiągany w procesie wychowania świadomego obywatela w kontekście społecznym kultury Japonii. Jest próbą odpowiedzi na pytanie jak dalece wychowanie, społeczeństwo i edukacja mogą wpłynąć, w procesie dorastania, na ostateczny kształt gotowego produktu – obywatela, funkcjonującego na rynku japońskim. Jest również próbą odpowiedzi na pytanie w jaki sposób takie modelowanie zachodzi. Odpowiedzi na te pytania są bardzo trudne, a wręcz niemożliwe, ponieważ nie ma ludzi idealnych, mimo że Japońscy badacze tworzący Nihon jinron mają odrębne zdanie w tym obszarze. Uprawnionym wydaje się teza, że jeśli zna się kogoś całe życie, nawet najbliższą osobę to tak naprawdę nigdy nie poznamy drugiej osoby całkowicie. Niemniej jednak, to co jest interesujące, to odpowiedź na pytanie: czy tak jak poprzez programowanie maszyn, które służą ludziom i zaczynają dominować każdą sferę naszego życia, jest możliwe programowanie ludzi poprzez implementowanie wzorcowych postaw zachowań, tak żeby to „kreowanie” perfekcyjnego społeczeństwa zaistniało? Praca ma swój początek od wyjaśnienia pojęć wychowania w sensie japońskim oraz zdefiniowaniu kultury szkolnictwa. Następnie przywołam obowiązujący system kształcenia w Japonii celem przedstawienia w bardziej zrozumiały sposób głębi kulturowej wychowywania, poprzez edukację, młodego pokolenia. W dalszej kolejności omówię, wykorzystując wyniki badań Ruth Benedict, zagadnienie postrzegania kultury Japonii w kontekście relatywizmu kulturowego. W kolejnej części pracy przywołam normy wychowania i edukacji w okresie przedwojennym, w celu zrozumienia funkcjonowania społeczeństwa w tym okresie. Następnie poświęcę uwagę na wypracowywanie tzw. synchronicznego ruchu, wywodzącego się z badań dr Masao Miyamoty oraz dążenie do profesjonalizmu lub mistrzostwa, które jest nieodłącznym elementem dążenia do ideału. Po przywołaniu niezbędnych teorii japońskich procesów wychowawczych, zdefiniuję termin utopia. Ponadto w świetle przedstawionych dowodów postaram się wskazać związki między japońskim ideałem społeczeństwa a z utopią Thomasa Moora. Podsumowaniem będzie konkluzja: sferze społecznej i przy rosnącym indywidualizmie pośród społeczeństwa Japońskiego będzie możliwe zrealizowanie ewentualnej utopii. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;6574
dc.subject Wychowanie pl_PL
dc.subject dziecko pl_PL
dc.subject Kultura Japonii pl_PL
dc.subject kultura szkolnictwa pl_PL
dc.subject Japończyk pl_PL
dc.subject Japonia pl_PL
dc.subject obywatel pl_PL
dc.subject utopia pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject produkt pl_PL
dc.title Japońskie wychowanie i edukacja niedokończoną społeczną utopią? pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto