Streszczenie:
Praca dyplomowa Klaudii Makowskiej pt. Współczesna animacja japońska jako nośnik treści proekologicznych, feministycznych i pacyfistycznych — analiza na przykładzie wybranych filmów Hayao Miyazakiego oraz Isao Takahaty podejmuje temat motywów antywojennych, feministycznych i proekologicznych obecnych w filmografiach japońskich reżyserów pełnometrażowych filmów animowanych, Isao Takahaty i Hayao Miyazakiego, znanych jako główni twórcy działający w ramach założonego w 1985 roku Studia Ghibli. Dokonując analizy wybranych filmów animowanych pod kątem wyżej wymienionych treści, autorka odwołuje się do źródeł z dziedziny filmoznawstwa, biografii twórców, teorii feministycznej oraz historii animacji japońskiej. W tekście rozpatrywane są zarówno filmy utworzone pod sztandarem Studia Ghibli, jak i poprzedzające jego założenie, lecz posiadające szczególny wpływ na późniejsze produkcje.