dc.description.abstract |
James Turrell oraz Olafur Eliasson poprzez swoje prace starają się zwrócić uwagę
widza na jego własną percepcję. Łączą zdobycze techniki luministycznej z możliwościami
kreacyjnymi, jakie zapewniają światło i przestrzeń.
W rozdziale pierwszym opisuję zainteresowania obu artystów, ich motywacje
i inspiracje, które doprowadziły do stworzenia prac, które angażują widza do aktywnego
uczestniczenia w sztuce.
Rozdział drugi poświęcony jest twórczości Jamesa Turrella. Przybliżam drogę
artystyczną, jaką pokonał, aby wypracować obecne w jego sztuce koncepcje. Opisuję
m.in. dzieła: Afrum- Proto, Afrum I (White), The Light Inside, serię Ganzfelds, Aten Reign,
serię Skyspaces oraz Roden Crater.
Zbiór wybranych przeze mnie dzieł Olafura Eliassona, który pozwala na określenie
idei jego twórczości, opisuję w rozdziale trzecim. Jego fascynacja współtworzeniem
sztuki wraz z odbiorcą i konfigurowanie relacji pomiędzy ciałem i przestrzenią doskonale
widoczne jest m.in. w dziełach: Versailles, serii Wodospady, Green River, The Weather
Project, Your Blind Passenge oraz Room for one colour.
Rozdział czwarty poświęcony jest porównaniu sztuki Jamesa Turrella i Olafura
Eliassona - odnalezieniu w niej różnic oraz cech wspólnych. Doświadczenie sztuki tych
dwóch artystów może prowadzić do wyciągnięcia odmiennych wniosków, skłonić do
przemyśleń - zarówno na tematy wzniosłe, metafizyczne, jak i bardziej przyziemne,
związane z codziennym życiem. Omawiam strategię angażowania percepcji wzrokowej
widza przez obu artystów, znaczenie barw w ich pracach, a także zwracam uwagę na
techniczne aspekty ich dzieł. Obaj artyści, poprzez architekturę przestrzeni i sterowanie światłem, nakierowują
odbiorcę na to, w jaki sposób należy rozumieć dane dzieło. Wynika to z ich
niesamowitego spojrzenia na otaczające piękno, które zostaje nam zaprezentowane
w nieoczywisty sposób. |
pl_PL |