dc.description.abstract |
Wpływ tradycji innych sztuk na początki animacji. Praca ma na celu ukazanie jak animacja rozwijała się w różnych epokach i jakim podlegała przemianom począwszy od czasów prehistorycznych aż do lat dwudziestych dwudziestego wieku. Poprzez malowidła naskalne w jaskiniach Chauvet, Lascaux, Altamira i w Niaux, poprzez starożytność, nowożytność i początek dwudziestego wieku. W epoce nowożytności mamy także ukazane sekwencje ruchu, np w starożytnym Egipcie. Są to przedstawienie rzemieślników w starożytnym Egipcie. Malowidła naścienne ukazywały fazy ruchu. W starożytnej Grecji , mamy malarstwo czarnofigurowe i czerwonofigurowe wazowe oraz rzeźbę w Starożytnym Rzymie np, Kolumna Trajana. Następnie, przechodząc od starożytności do nowożytności mamy szkice Leonarda Da Vinci, który przejawiał zainteresowanie anatomią człowieka. W nowożytności mamy również brązowe drzwi zaprojektowane przez Lorenzo Ghibertiego, na których zostały ukazane dwadzieścia płaskorzeźb z życia Chrystusa i osiem z postaciami ewangelistów i ojców kościoła. Ukazują one również fazy ruchu. Potem w latach dwudziestych dwudziestego wieku, zabawki animacyjne takie jak fenakistiskop, zoetrop, praksinoskop , które pozwalały na oglądanie ruchu postaci przez wbudowane otwory. Fazy ruchu zostały wykorzystane w różnych technikach animacji, takich jak w animacji rysunkowej lub w animacji wycinankowej. |
pl_PL |