dc.description.abstract |
Bishōnen to androgyniczny piękny młodzieniec, często pojawiający się w wytworach japońskiej popkultury. Przedstawiona została historia kształtowania się wizerunku tego typu bohatera, począwszy od wskazania kulturowych archetypów postaci, poprzez ukazanie jego powiązań z początkami męskiego homoseksualizmu w Japonii oraz rozwojem teatru, a następnie nowymi wzorcami sfeminizowanej męskości oraz współczesną popkulturą. Za cel pracy postawiono zbadanie: (i) cech charakterystycznych dzisiejszego bishōnena, (ii) sposobów jego wykorzystania w dziełach popkultury, (iii) znaczenia tego typu postaci dla kultury i społeczeństwa japońskiego. Aby to osiągnąć, dokonano analizy trzech różnych wytworów japońskiej popkultury z pierwszej dekady XXI wieku: reklamy telewizyjnej, mangi oraz sztuki teatralnej. Analizę tę oparto o: (i) zaprezentowaną historię kształtowania się wizerunku pięknego młodzieńca w kulturze Japonii, (ii) metodologię badań w postaci sposobów pojmowania kategorii męskości i kobiecości w kulturze, teorię płci kulturowej i jej performatywnej natury, a także (iii) metody analityczne charakterystyczne dla danych dzieł popkultury. Dzięki uzyskanym wnioskom możliwe było nakreślenie różnych obliczy fenomenu postaci bishōnena we współczesnej japońskiej kulturze popularnej. |
pl_PL |