Streszczenie:
Chociaż początki badań z wykorzystaniem okulografii datuje się na drugą połowę XIX wieku (np. Javal 1879) dynamiczny rozwój nastąpił pod koniec XX wieku. Liczba arty-kułów naukowych publikowanych rocznie w renomowanych czasopismach wzrosła z kilkunastu w roku 1981 do niemal 250 w 2000 roku (Yang i in. 2002). Wraz z posze-rzaniem się możliwości technicznych śledzenia pracy wzroku oraz z powodu maleją-cych kosztów tego typu systemów zwiększa się również w ostatnich dekadach zaintere-sowanie badaniami wykorzystującymi charakterystyki ruchu gałek ocznych do oceny jakości interfejsów. Podstawowe badania naukowe związane z komunikacją człowieka z komputerem, w których wykorzystano urządzenia do rejestracji aktywności wzroko-wej obejmują takie zagadnienia, jak wpływu kontrastu i ostrości obrazu z monitora na efektywność wyszukiwania ikon (Näsänen i Ojanpää 2003), wpływ obecności ikon oraz czynnika grupowania na sprawność wyboru elementów w interfejsie komputerowym (Murata i in. 2002, Murata i Furukawa 2005) czy też zależność szybkości przeszukiwa-nia wzrokowego od konfiguracji elementów (Scott i Findlay 1991). W literaturze można także znaleźć prace poświęcone w szczególności analizie i ocenie interfejsów serwisów internetowych, przykładowo artykuły Goldberga i in. (2002), McCarthy i in. (2003), Pan i in. (2004), Burke i in. (2005), Bojko (2006). W badaniach jakości użytkowej oprogramowania korzystających z okulografii stosuje się wiele różnych mierników począwszy bardzo prostych np. liczba fiksacji (Byrne i in. 1999, Lindberg i Näsänen 2003), a skończywszy na dość żmudnych obliczeniowo – przykładowo gęstość przejść (Ponsoda i in. 1995, Goldberg i Kotval 1999). Przegląd 20 badań wraz z zastosowanymi miernikami w obszarze interakcji człowieka z komputerem, w których korzystano z urządzeń do rejestracji ruchów oczu przedstawili Jacob i Karn (2003).