dc.description.abstract |
Napisana przeze mnie praca traktuje o problemie poszukiwania tożsamości przez
Japończyków i kłopotach związanych z jej definiowaniem. Gdy przemiany światowe zmusiły
Japonię do wzmożonych kontaktów z kulturą zachodnią zaczęto modernizować kraj i
przeprowadzać tak zwaną „westernizację”. Początkowo patrzono z podziwem na te cechy
zachodnich mocarstw jakimi był imperializm i kolonializm. Japonia postanowiła upodobnić się
do Zachodu, w stosunku do którego miała poczucie niższości i weszła na drogę kolonializmu
starając się podbić kraje sąsiednie i zbudować swoje imperium. Druga Wojna Światowa i porażka
Japonii doprowadziła do załamania tego modelu. Amerykańska okupacja miała niszczący wpływ
na dotychczasową japońską mentalność i wiarę w imperializm oraz zjednoczenie pod sztandarem
cesarza jako boskiego potomka Japończycy zaczęli przeżywać kryzys tożsamościowy. W
odpowiedzi na nowe potrzeby powstał nurt myślowy jakim był nihonjinron czyli teorie na temat
japońskości. Nihinjinron starał się opisać czym jest Japonia, japońska kultura i kim jest
Japończyk. Autorzy piszący w tym duch jednak w niedoskonały sposób generalizująco patrzyli
na rzeczywistość, kreując obraz nierealny, wyidealizowany. Opisywana w pracach z gatunku
nihonjinron Japonia miała być jednorodna, spójna, nierozwarstwiona społecznie, wszyscy
Japończycy mieli wyznawać podobne wartości i żyć w ujednolicony sposób. Badania
antropologiczne wykazały rozbieżność takich teorii z rzeczywistością i ukazały szeroki
rozwarstwienie klasowe, różnice w kulturze wielkich miast a prowincji. Do głosu doszły też
obecne w Japonii mniejszości społeczne i narodowe, których obecność pomijano i starano się
bagatelizować lub nie zauważać. |
pl_PL |