dc.description.abstract |
Niniejsza praca miała na celu przedstawienie procesu tworzenia aplikacji mobilnej
monitorującej parametry pojazdu z uwzględnieniem modułu optymalizacji
stylu jazdy. Współpracuje ona z urządzeniami mobilnymi wyposażonymi w system
operacyjny iOS. Proces tworzenia aplikacji został przeprowadzony przy użyciu
języka programowania Swift (system iOS) - obiektowego języka programowania
firmy Apple Inc. Na potrzeby projektu aplikacji zostało wykonane urządzenie
symulujące komputer samochodowy. Na jego bazie prowadzone były wszystkie
prace testowe. Nie potrafi ono co prawda zasymulować danych pochodzących z
innych czujników, nie pokaże danych o obrotach silnika, jednak w znaczącym
stopniu ułatwiło ono tworzenie aplikacji. Dzięki niemu nie było konieczności ciągłego
przebywania w pojeździe w celu sprawdzenia poprawności działania aplikacji.
Zgodnie z zaprezentowanym w powyższej pracy procesem twórczym, aplikacja,
by połączyć się z komputerem samochodowym używa modułu OBDII,
który prowadzi dialog pomiędzy nią a komputerem pokładowym pojazdu. OBDII
tłumaczy sygnały pochodzące z czujników znajdujących się w pojeździe na
wersję zrozumiałą dla odbiorcy. Moduł użyty do stworzenia aplikacji używa technologii
BLE. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik zyskuje na mobilności, tzn. nie jest ograniczony przez długość kabla podłączonego do komputera. Pomimo
prawidłowego funkcjonowania całego systemu, aplikacja wymaga bardziej szczegółowego
dopracowania. Wykorzystywana technologia BLE nie była bowiem idealnym
rozwiązaniem - jednakże jak dotąd najlepszym z dostępnych. Największym
problem jest konieczność opóźnienia wysłania kolejnej komendy do momentu
otrzymania odpowiedzi od poprzedniej. Jeżeli nie zastosujemy się do tej
reguły, otrzymamy przypadkowo połączone bity danych, których aplikacja nie
zdoła odczytać, co z kolei spowoduje przestój w odczytaniu wartości. Do uzyskania
niezbędnego dialogu pojazdu z protokołem OBDII wykorzystany został interfejs
ELM327, czyli zaprogramowany mikrokontroler produkowany przez firmę
ELM Electronics. Jest on integralną czeęścią komputera pokładowego pojazdu, a
jego zadaniem jest "przetłumaczenie"pakietów danych wysyłanych przez komputer
diagnostyczny pojazdu do wersji zrozumiałej dla protokołu OBD.
Dużą rolę w procesie tworzenia aplikacji odegrał UX, ponieważ produkt wyróżniający
się dobrym poziomem UX cechuje się dopasowaniem funkcjonalności
oraz układu graficznego do potrzeb klienta, pomagającmu w sposób szybki i przyjemny
zakończyć wymaganą operację. Kilkukrotnie przebudowany został także
UI, który z kolei został oparty na podejściu projektowania zorientowanego na
użytkowniku, czyli metodzie, która zakłada aktywne zaangażowanie przyszłych
użytkowników aplikacji, celem zapewnienia maksymalnie wysokich doznań z
użytkowania, jak i chęci powrotu do aplikacji. Projekt został stworzony tak, by
aplikacja działała w trybie ’deski rozdzielczej’, ale zarazem nie wymagała jakiejkolwiek
interakcji ze strony użytkownika podczas prowadzenia pojazdu. Podsumowując,
pomimo kilku wymienionych w pracy problemów aplikacja może być
pomocna zarówno w sporadycznej diagnostyce, jak i w codziennym użytku - spełnia
swoje podstawowe zadanie, tj. umożliwia użytkownikowi odczytanie danych
niezbędnych do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, a sprawdza także błędy komputera samochodowego i w razie potrzeby usuwa je. |
pl_PL |