dc.description.abstract |
Południowym Podlasiem umownie nazwano
kiedyś obszar, który zajmowało województwo
bialskopodlaskie, rozciągający się od rzeki Krzny od
południa, po Biebrzę na północy, Liwiec na zachodzie i
na wschodzie linia przebiegała zakolami Niemna. Obecnie
jednak mówi się, że jest to teren środkowowschodniej
części Polski, między Wisłą, dolnym wschodnią część
województwa lubelskiego, nie jak mogłaby wskazywać
nazwa, podlaskiego, co jest często mylące, oraz część
województwa mazowieckiego. W zasadzie południowe
Podlasie nie jest regionem geograficznym, który
moglibyśmy znaleźć na mapie. Nazwa ta została raczej
ukuta na potrzeby określenia poczucia tożsamości
kulturowej i obyczajowej mieszkańców najogólniej mówiąc
dawnego województwa bialskopodlaskiego (jednostki
administracyjnej funkcjonującego do 1999 roku). Teren
południowego Podlasia historycznie był silnie
zróżnicowany pod względem etnicznym. Wskutek wielu
czynników Podlasie zamieszkiwali Mazurzy, Podlasiacy,
ludności białoruskie i ruskie. Ponadto ze starych map
ukazujących stosunki ludnościowe zamieszkujące te
tereny można dowiedzieć się, że mniejszości stanowili
również Tatarzy, Niemcy i Holendrzy. Stąd też na samą
sztukę i folklor wpływy miały czynniki różnych kultur,
a także jego różnorodność religijna. Trzema
dominującymi religiami na tych terenach był katolicyzm,
prawosławie i muzułmanizm. Aspekty religijne stanowiły
niegdyś bardzo ważny element w kreowaniu kultury
ludowej. Naleciałości charakterystyczne dla tych wyznań
można zobaczyć w już ukształtowanej kulturze i sztuce
południowego Podlasia. Folklor, nazywany również wiedzą
ludu, jest określoną wiedzą i twórczą umiejętnością
artystyczną danej społeczności. Jego zmiany następują
wraz z rozwojem danego społeczeństwa, a ponieważ zmian
tych w ostatnich dziesięcioleciach było wiele, jest on
już w ogromnej większości kartą zamkniętą. Dzieło
sztuki ludowej charakteryzuje przede wszystkim prostota
[…] od podstawowych składników do systemów
kompozycyjnych, przy wyraźnie uwydatniającej się
rytmice, także przeważnie symetrii układu […]. Artyści
ludowi nie raz byli mocno lekceważeni, a ich zajęcie
rzadko było uważane za chlubne. Artystami można więc
nazwać wszystkich, którzy w jakiś sposób wytwarzają
rzeczy piękne, dzieła sztuki zaś jedynie takich wśród
nich, którzy świat sztuki rozszerzają i wzbogacają.
Twórcy więc pracują głównie dla własnej przyjemności,
choć niekiedy ich praca wynika z konkretnego
zapotrzebowania na pewne wytwory np. kapliczki, czy
powstaje na zamówienia prywatne lub konkursy. Kultura
ludowa południowego Podlasia była i jest nadal obiektem
wielu badań etnograficznych. Pierwsza publikacja
traktująca o kulturze tego regionu pojawiła się dopiero
w 1981 roku. Od tego okresu wielu specjalistów z tego
regionu jak i z całej Polski corocznie bada tereny w
poszukiwaniu informacji o ludowych zwyczajach i
kulturze miejscowej ludności. Choć historia ta,
odkrywana stosunkowo od niedawna, jest już bardzo
bogata. Dowiadujemy się o niej w większości jedynie z
przekazów ustnych starszyzny zamieszkującej te tereny.
Badacze regionu bazują głównie na wywiadach i
pozostałościach po typowo rzemieślniczych ośrodkach
znajdujących się na Podlasiu. Kultura ludowo -
materialna, duchowa oraz społeczna południowego
Podlasia w dalszym ciągu stanowi przedmiot
kompleksowych badań przez różne placówki naukowe, a z
inicjatywy Muzeum Okręgowego w Lublinie Lubelszczyznę
podzielono na trzy strefy badawcze: północną, środkową
i południową. Bardzo ważnym elementem badań nad kulturą
ludową południowego Podlasia jest działalność
upowszechniająca i oświatowa. Dokumentowanie zjawisk
kultury ludowej dokonywane w trakcie badań
etnograficznych, zostało wzbogacone materiałami
pozyskiwanymi podczas konkursów sztuki ludowej. Jeden z
pierwszych konkursów, którego podsumowanie nastąpiło
jesienią 1972 roku – Sztuka Ludowa północnej
Lubelszczyzny- organizowany przez Muzeum w Białej
Podlaskiej, poświęcony był trzem powiatom: bialskiemu,
radzyńskiemu i łukowskiemu. Prezentowano na nim prace z
zakresu malarstwa, rzeźby, tkactwa, garncarstwa,
plastyki obrzędowej i kowalstwa. W 1975 roku muzeum w
Białej Podlaskiej zostało podniesione do rangi Muzeum
Okręgowego, dzięki czemu nastąpiła intensyfikacja badań
etnograficznych. Rozpoczęto organizowanie licznych
konkursów tematycznych i ogólnych obejmujących
wszystkie dziedziny sztuki ludowej. Pozwoliło to na
pozyskiwanie licznych zbiorów i rozpowszechnienie się
kultury ludowej południowego Podlasia. Mówiąc o sztuce
ludowej bierzemy pod uwagę nie tylko wyroby plastyki
ludowej, rzeźby, czy malarstwa, ale przede wszystkim
dziedziny typowo rzemieślnicze, takie jak garncarstwo,
plecionkarstwo, tkactwo, które są bardzo
charakterystyczne dla regionu. Ważnym dziedzictwem
kultury Podlasia są obrzędy i zwyczaje ludowe. Istotnym
elementem jest też wygląd wsi, czyli budownictwo
mieszkalne, gospodarcze i sakralne, jak i wystrój
wnętrza ludowego. Mało mówi się w obecnych czasach o
prawdziwych mistrzach sztuki ludowej, gdyż tych
przyuczonych do fachu przekazanego przez pokolenia jest
naprawdę niewielu. Ostatnia publikacja traktująca
zarówno o rodzajach sztuki ludowej, jak i o losach
obecnych artystów ukazała się w 1990 roku. W swojej
pracy przedstawię dziedziny sztuki ludowej, ich
historię oraz jak wyglądają w obecnych czasach.
Przedstawię również krótką historię Konkursów Sztuki
Ludowej, które przyczyniły się do popularyzacji i
rozwoju sztuki ludowej w regionie - organizowanych
przez Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej
(niegdyś działające pod nazwą Muzeum aktualny i
prognozy sztuki ludowej w regionie . |
pl_PL |