Repozytorium PJATK

Znaczenie kolorów i kształtów w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Trendy i ich przełamywanie.

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Zubel, Alicja
dc.date.accessioned 2022-09-27T13:19:35Z
dc.date.available 2022-09-27T13:19:35Z
dc.date.issued 2022-09-27
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1488
dc.description.abstract Identyfikacja wizualna to o wiele więcej niż dobór geometrycznych kształtów w określonym kolorze. Za pomocą tego narzędzia, określa się rozbudowaną strategię prezentacji firmy, która często funkcjonuje i ewoluuje przez wiele lat a nawet dekad, utrzymując markę rozpoznawalną i dostosowując ją do zmieniających się potrzeb odbiorców. Co więcej, sam proces ewolucji logotypu też jest narzędziem identyfikacji wizualnej. Odbiorca widzi zmiany, które zachodzą w obszarze marki. Czuje postęp, zmianę z duchem czasu. Wystarczy wrócić na chwilę do logotypów biznesowych gigantów przedstawionych powyżej i zdać sobie sprawę jak bardzo aktualne loga pasują do naszych czasów. Skąd poczucie, że te stare, często przesadzone ikony czy obrazki przestały do nas przemawiać - przecież one też funkcjonowały w „naszych czasach”. 10 lat temu to jeszcze nie tak dawno, a jednak czujemy lepsze połączenie z aktualną prezentacją marki: ładne, proste, schludne. Coś nowego, prostszego przemawia do nas bardziej. Dlaczego tak się dzieje? Istnieją profesjonaliści, którzy wiedzą, jak wpłynąć na społeczność klientów tak by odnieść się swoimi dziełami do modelu piękna charakterystycznego dla aktualnych czasów. Optymalne wykorzystanie identyfikacji wizualnej jest możliwe tylko przez osoby, które potrafią wdrożyć w projekt graficzny wiedzę z zakresu psychologii kolorów i symboli nie bojąc się przy tym eksperymentowania. Ich praca wpływa na to jak postrzegamy nie tylko współczesne logotypy, ale też procesy ich ewolucji na przestrzeni dziesiątek lat. Osoby zajmujące się identyfikacją wizualną to ludzie wykształceni w precyzyjny sposób, który pozwala im na nawiązanie z klientem marki niemalże intymnego kontaktu, powodując jego zmianę w entuzjastę brandu. Identyfikacja wizualna często zawiera w sobie elementy historii danej marki, która zostały przedstawione w skondensowanej, maksymalnie zrozumiałej formie. Istnieją niezliczone, kreatywne sposoby na przedstawienie historii lub założeń marki, które należą do zakresu identyfikacji wizualnej. Wyjście z pudełka schematu umożliwić mogą na przykład personalizowane listy do klientów, które poza określonym projektem graficznym i osobistym podpisem prezesa, będą cechować się nieprzeciętnym, osobliwym i zachęcającym zapachem, który spowoduje u odbiorcy kolejne pozytywne konotacje z marką oraz sprawi, że będzie ona kojarzona właśnie z tym zapachem. Podczas procesu projektowania identyfikacji wizualnej należy wziąć pod uwagę prostotę kształtów i zachęcające właściwości kolorów. Jeżeli proponowany logotyp jest na tyle trudny do skopiowana, że nie można go przerysować w czasie ok. 30 sekund to prawdopodobnie jest on zbyt skomplikowanym projektem i nie znajdzie się on w rewolucyjnej teczce logotypów. Dobieranie barw i geometrii nie może być przypadkowe. Niezbędnym narzędziem jest także dopasowanie odpowiedniej typografii. W przypadku skomplikowanych kształtów i barw, warto rozpatrzeć wykorzystanie w projekcie prostego fontu, który zrównoważy całość kompozycji. Tak samo przy wykorzystaniu agresywnego napisu, dobrze jest zastosować łagodną geometrycznie ikonę, która pozwoli zachować balans projektu. Spójna, przemyślana i konsekwentnie stosowana strategia pomaga w pozytywnym odbiorze naszej identyfikacji. W całym procesie nie można także zapomnieć o byciu transparentnym. Nastawienie na globalny rozwój wymaga od projektanta wiedzy na temat psychologii kolorów i kształtów dla danego miejsca na świecie. Brak stosowania się do tej wiedzy może skutkować tym, że w jednym miejscu konkretna identyfikacja zostanie odebrana w pozytywny sposób podczas gdy w drugim wywoła negatywne emocje. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries 2021/LIC/WIZ/35
dc.subject Identyfikaja wizualna pl_PL
dc.title Znaczenie kolorów i kształtów w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Trendy i ich przełamywanie. pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto