dc.description.abstract |
Praca licencjacka „Granice pomiędzy sztuką a konsumeryzmem w XX wieku” opowiada o zmianach w sztuce XX
wieku, spowodowanych poprzez rozwój technologiczny i industrializację, i ukazuje zależności między
konsumpcjonizmem a sztuką. Pokazuje, w jaki sposób te zmiany miały wpływ na sztukę piękną i redefinicję jej
dotychczasowego statusu. Ukazuje podejście filozofów sztuki i krytyków kultury masowej do tematu sztuki
naznaczonej „piętnem industrializacji”, a także wyjaśnia postulaty głównych przedstawicieli szkoły frankfurckiej, jak i
podejście do tematu jej nietypowego przedstawiciela, Waltera Benjamina ukazane w jego eseju „Dzieło sztuki w dobie
technicznej reprodukcji”. Wystawia na próbę podejście krytyczne teoretyków kultury, twierdzące, że sztuka naznaczona
konsumpcjonizmem nie jest prawdziwą sztuką poprzez wskazanie przykładów ze świata sztuki, gdzie konsumeryzm i
reklama odgrywały szczególną rolę. Omawia zarówno ugrupowania awangardowe pierwszej połowy XX wieku, jak i
przedstawia nowe kierunki, które powstały w wyniku inspiracji tematyką reklamy, konsumpcjonizmu i zmian
spowodowanych rozwojem techniki w jego drugiej połowie. Nakreśla również różnice pomiędzy modernizmem a
postmodernizmem oraz pokazuje jak w nowoczesnym społeczeństwie zmieniło się postrzeganie czasu, i przestrzeni.
Niniejsza praca licencjacka ma na celu ukazanie zacieranie się granic pomiędzy sztuką piękną a konsumpcjonizmem.
Koncentruje się na zmianach w sztuce XX wieku, wtedy bowiem zmiany wynikłe w wyniku postępu technologicznego
a co za tym idzie konsumeryzmu, zaczęły być na tyle istotne, że zaczęły wpływać na to, jak sztuka zaczęła być
tworzona i ukształtowały świat, który dzisiaj znamy. |
pl_PL |