dc.description.abstract |
Realizowany przeze mnie temat dotyczył
znalezienia połączenia autoportretów Fridy Kahlo z
kultura selfie oraz fenomenem selfie we współczesnym
świecie. Jest to dla mnie ważne zagadnienie, ponieważ
jako osoba dorastająca w czasach rozwoju Internetu i
powstawania portali społecznościowych widzę
podobieństwa pomiędzy intencją tworzenia malarskich
autoportretów 80 lat temu przez Fridę Kahlo a
kreowaniem swojej postaci, za pomocą selfies przez
młodych ludzi. W pracy omówiono historię powstawania
autoportretów. Analizowałam cel autokreacji oraz jej
funkcję w historii sztuki. Starałam się odpowiedzieć na
pytanie, dlaczego twórcy decydowali się na tworzenie
autoportretów oraz jakie wnioski możemy z nich dzisiaj
wyciągnąć. W drugim rozdziale pracy teoretycznej
przybliżyłam biografię meksykańskiej malarki Fridy
Kahlo, której przeżycia z dzieciństwa i młodości mocno
wpłynęły na jej stosunek do sztuki oraz na to, jakie
prace tworzyła. Jej autoportrety są wizualizacją
przeżyć oraz bólu i cierpienia, który przeżywała i
doświadczała. Frida stała się ikoną popkultury, przez
jej charakterystyczny wygląd i sposób, w jaki
opowiadała o swoim cierpieniu w obrazach. Jej postać
jest pierwszym, co kojarzy się większości osób z
Meksykiem, to co mówiła i w jaki sposób żyła inspiruje
mniejszości etniczne oraz seksualne. Artyści od lat
inspirują się jej postacią, pokazując jej wizerunek w
dziełach, upodobniając się do niej na sesjach
zdjęciowych, cytując ją czy pisząc piosenki. Ostatni
rozdział mojej pracy dotyczył kulturowego zjawiska
jakim jest „kultura selfie”, „fenomen selfie”. Omawiam
tam zagadnienia, które dotyczą kontekstu masowego
tworzenia fotograficznych autoportretów przez miliony
osób każdego dnia na świecie. Odnoszę to do
tradycyjnego kontekstu autoportretów malarskich oraz
ukazuję, że selfie mimo, że nie wymaga nauki,
wykształcenia oraz bycia artystą, jest zjawiskiem,
które odcisnęło się na postrzeganiu kreacji oraz sztuki
w dzisiejszym świecie. |
pl_PL |