Repozytorium PJATK

Fascynacja odbiciem w lustrze. Kultura selfie od Fridy Kahlo po Kim Kardashian

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sawko, Weronika
dc.date.accessioned 2022-09-27T11:09:32Z
dc.date.available 2022-09-27T11:09:32Z
dc.date.issued 2022-09-27
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1480
dc.description.abstract Realizowany przeze mnie temat dotyczył znalezienia połączenia autoportretów Fridy Kahlo z kultura selfie oraz fenomenem selfie we współczesnym świecie. Jest to dla mnie ważne zagadnienie, ponieważ jako osoba dorastająca w czasach rozwoju Internetu i powstawania portali społecznościowych widzę podobieństwa pomiędzy intencją tworzenia malarskich autoportretów 80 lat temu przez Fridę Kahlo a kreowaniem swojej postaci, za pomocą selfies przez młodych ludzi. W pracy omówiono historię powstawania autoportretów. Analizowałam cel autokreacji oraz jej funkcję w historii sztuki. Starałam się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego twórcy decydowali się na tworzenie autoportretów oraz jakie wnioski możemy z nich dzisiaj wyciągnąć. W drugim rozdziale pracy teoretycznej przybliżyłam biografię meksykańskiej malarki Fridy Kahlo, której przeżycia z dzieciństwa i młodości mocno wpłynęły na jej stosunek do sztuki oraz na to, jakie prace tworzyła. Jej autoportrety są wizualizacją przeżyć oraz bólu i cierpienia, który przeżywała i doświadczała. Frida stała się ikoną popkultury, przez jej charakterystyczny wygląd i sposób, w jaki opowiadała o swoim cierpieniu w obrazach. Jej postać jest pierwszym, co kojarzy się większości osób z Meksykiem, to co mówiła i w jaki sposób żyła inspiruje mniejszości etniczne oraz seksualne. Artyści od lat inspirują się jej postacią, pokazując jej wizerunek w dziełach, upodobniając się do niej na sesjach zdjęciowych, cytując ją czy pisząc piosenki. Ostatni rozdział mojej pracy dotyczył kulturowego zjawiska jakim jest „kultura selfie”, „fenomen selfie”. Omawiam tam zagadnienia, które dotyczą kontekstu masowego tworzenia fotograficznych autoportretów przez miliony osób każdego dnia na świecie. Odnoszę to do tradycyjnego kontekstu autoportretów malarskich oraz ukazuję, że selfie mimo, że nie wymaga nauki, wykształcenia oraz bycia artystą, jest zjawiskiem, które odcisnęło się na postrzeganiu kreacji oraz sztuki w dzisiejszym świecie. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries 2021/LIC/WIZ/27
dc.subject Selfie pl_PL
dc.title Fascynacja odbiciem w lustrze. Kultura selfie od Fridy Kahlo po Kim Kardashian pl_PL
dc.title.alternative Moje Ciało pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto