Repozytorium PJATK

Projekt wystawy: Katarzyna Kobro

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gendłek, Katarzyna
dc.date.accessioned 2021-09-24T07:06:24Z
dc.date.available 2021-09-24T07:06:24Z
dc.date.issued 2021-09-24
dc.identifier.issn 2018/LIC/PWY/8
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1461
dc.description.abstract Tematem mojej pracy jest wystawa czasowa o Katarzynie Kobro. Sylwetkę artystki chcę połączyć z jej twórczością, żeby całkowicie oddać jej sposób rozpatrywania tematu rzeźby oraz wykazać czemu artystka zasługuje na miejsce w gronie uznanych artystów awangardowych XX wieku. Chce przeanalizować jej dzieła i to, co w nich zawarła tworząc całkowicie nowe formy. Katarzyna Kobro była artystką niedocenioną za życia. Wiele osób łączy ją z twórczością jej męża, często nie zauważa jej indywidualnej myśli twórczej. Bardzo dużo prac stworzyli wspólnie. Często nie do końca było wiadome czyja praca jest czyjego autorstwa. Przytłumiona przez geniusz Władysława Strzemińskiego, została doceniona dopiero po swojej śmierci. Nie miała prostego życia. Można powiedzieć, że była postacią tragiczną. Wojenna tułaczka, choroba córki, utrata prac, rozstanie z mężem, walka o uniewinnienie w sprawie "o odstępstwo od narodowości polskiej" i jej własna ciężka choroba ograniczały jej myśl twórczą. Na dodatek na tle łódzkiej awangardy była swoistym wyrzutkiem. Twórczość i spojrzenie na świat Katarzyny Kobro zapoczątkowały prawdziwą rewolucję. Rewolucję w rzeźbie i pojmowaniu jej istoty, ale rozpoczętą z opóźnieniem. Dopiero w latach 70-tych XX wieku zainteresowano się jej dorobkiem i rozpoczęto częściową rekonstrukcję jej prac i poszukiwanie tych nielicznych, które po niej pozostały. W szerszej odsłonie jej prace zostały pokazane światu dopiero w latach 80-tych i 90-tych XX wieku, kiedy pierwsze z nich są datowane na lata 20-ste i 30-ste XX wieku. Artystka silnie opierała się na konstruktywizmie, czyli sztuce abstrakcyjnej. Nurt ten opierał się na stosowaniu prostych elementów geometrycznych- linii prostej, koła i trójkąta, które na siebie oddziaływujące, tworzą swoiste napięcie w dziele. Miało to na celu znalezienie nowej ekspresji oraz świadome odejście od typowych przedmiotów w świecie rzeczywistym. Świadome konstruowanie czegoś nowego. Dzięki konstruktywizmowi artystka odrzuciła indywidualizm, subiektywizm i ekspresjonizm sztuki. Na ich miejsce postawiła obiektywizm, a istotą jej prac była nieskończoność przestrzeni. Uważała, że „rzeźba rzeźbi przestrzeń”. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4849
dc.title Projekt wystawy: Katarzyna Kobro pl_PL
dc.title.alternative Identyfikacja wizualna towarzysząca wystawie. pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto