Streszczenie:
Trzy i pół roku temu podczas egzaminu wstępnego do Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, zostałam zapytana przez prof. Włodzimierza Szymańskiego, co interesującego można zobaczyć w mojej okolicy. Nie spodziewałam się takiego pytania. Posiadana przeze mnie wiedza obejmowała jedynie wielkich artystów międzynarodowych, a nie artystów z okolicy, w której się wychowałam.
Wspominając tę rozmowę, uznałam, iż praca dyplomowa to idealny czas i miejsce na pokazanie zdobytej wiedzy podczas kształcenia się w uczelni. Również w ten sposób chciałabym pokazać, że cenię sobie współczesnych polskich artystów oraz ich działalność na rzecz sztuki i społeczeństwa.
Natomiast celem mojej pracy jest ukazanie osiągnięć Pawła Althamera. Pragnę przybliżyć jego pasjonującą i przykuwającą wzrok twórczość szerszemu gronu odbiorców. Pragnę, aby Paweł Althamer jako „Mentor” sztuki był znany nie tylko mieszkańcom Bródna, ale również mieszkańcom całej Warszawy. Chciałabym, aby podobnych miejsc, takich jak Park Bródnowski było w naszej stolicy więcej.
Paweł Althamer jest współczesnym artystą. Od początku swej twórczości bierze czynny udział w organizowaniu różnych akcji społecznych. Wychodzi w przestrzeń publiczną, gdzie jako performer przedstawia sztukę. Do jego znanych akcji należą: „Koziołek Matołek” - akcja, która miała miejsce w 2011 roku oraz „Wspólna sprawa" z 2008 roku.
Twórczość Pawła Althamera nie jest do końca zrozumiała przez powszechnego odbiorcę. Wyraźnie zauważalna jest potrzeba poświęcenia większej ilości czasu przy analizowaniu jego prac.
Z drugiej strony dorobek twórczy artysty i jego działalność pozwala odbiorcy brać aktywny udział w tworzeniu sztuki, działać dla sztuki oraz uczestniczyć w niej w sposób czynny. Przykładem tego jest „Kongres Rysowników” podczas 7 Biennale w Berlinie w 2012 roku. Wydarzenie to zapoczątkowało cykl tego rodzaju spotkań twórczych. Miały one miejsce w Turynie, Pekinie, Nikozji, na Ukrainie i planowane są również w przyszłości1. „Kongres Rysowników” jest działaniem skierowanym do tych, którzy chcą się wypowiedzieć za pomocą obrazów zamiast słów. Uczestnicy zachęcani są do udziału w dyskusji na temat bieżących kwestii związanych z polityką, władzą, religią, katastrofami gospodarczymi itp. przy użyciu farb, węgla, kolażu i innych tradycyjnych materiałów oraz technik.
Wieloletnia działalność twórcy pokazuje, że artysta nie jest kreatorem sam dla siebie. Za to artysta to ktoś, dzięki któremu inni ludzie, nieświadomi swoich talentów, mają możliwość własnego rozwoju społecznego i artystycznego. Przykładem tego stwierdzenia jest fakt, iż Paweł Althamer przez wiele lat pomaga ludziom ze stwardnieniem rozsianym w Grupie Nowolipie. Członkowie grupy mają możliwość nie tylko rozwoju artystycznego. Także poprzez działania manualne jest to stworzenie chorym szansy na stopniowe zahamowanie choroby. Wraz z innymi członkami grupy tworzą liczne rzeźby, a potem uczestniczą w licznych wystawach. Przykładem ich twórczości jest m.in. fontanna pod tytułem „Sylwia” zlokalizowana w Bródnowskim Parku. Fontanna z brązu przedstawia nagą kobietę z włosami w kształcie węży. Z kobiecych piersi wydobywają się strumienie wody. Każdy z uczestników był odpowiedzialny za wyrzeźbienie innej części dzieła.