Repozytorium PJATK

„Człowieczeństwo a mechanizacja ciała – granica pomiędzy człowiekiem a maszyną na podstawie obrazu cyborgów w kinie japońskim”

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Maliszewska, Natalia
dc.date.accessioned 2021-09-23T09:36:46Z
dc.date.available 2021-09-23T09:36:46Z
dc.date.issued 2021-09-23
dc.identifier.issn 2019/LIC/KJ/3
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1419
dc.description.abstract Praca stanowi rozważanie na temat relacji, zalezności człowiek (człowieczeństwo, istota bycia człowiekiem) a cyborg (maszyna). Zwraca uwage na swego rodzaju ewolucje naszego gatunku – rozwijając technologie, sztucznie ulepszając nasze ciała oddalamy się coraz bardziej od naszego naturalnego środowiska którym jest królestwo zwierząt przybliżając się do królestwa maszyn. Przy pomocy tej pracy nie staram się udowodnić, wykazać granicy miedzy istota ludzką a mechniczną. Nie wskazuje jednoznacznego kierunku rozwoju cyborgizacji, zwracam raczej uwage na zagadnienie, które jest nam coraz bliższe, z którym mamy coraz większa stycznośc na codzień. Występuje w filmach i literaturze od dłuższego czasu a z dnia na dzień marzenie twórców jest coraz blizsze realizacji. W pierwszym rozdziele przedstawine sa myśli filozoficzne na temat człowieczeństa – począwszy od średniowiecza (głeboko zakorzenione rozwarzania na temat duszy i ciała). Nastepnie poprzez renesansowe odrodzenie człowieka przywracające mu możliwość samodzielnego działania, dążenia do samodoskonalenia, docieramy do czasów współczesnych. Przytoczone jest tutaj nazwisko Alana Turinga, jednego z pierwszych twórców informatyki. W tym rozdziale poruszany jest także temat wyznaczników człowieczeństa, wartości z którymi sie utożsamiamy, pomagają nam udowodnić naszą „ludzkość”. Rozdział pierwszy zamykają rozważania na temat transhumanizmu – nowego kierunku myślowego stworzonego dzięki rozwojowi techniki. Proponuje on mozliwość wykożystania nauki i technologii do rozwoju ludzkości. W rozdziale drugim przechodzimy do opisania japońskiej fascynacji cyborgiazcją ukazaną w kinie. Wyjaśnione jest tu pojęcie cyberpunku – nurtu w kinie i literaturze mówiacego o wpływie rozwoju nauki i techniki na ludzkość. Nakreslona jest także geneza samego zaineresowania robotyką przez Japończyków. W rozdziale trzecim znajduje sie analiza dwóch kultowych filmów: „Tetsuo – Człowiek z żelaza” oraz „Ghost in The Shell”. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4981
dc.subject Cyborg pl_PL
dc.subject Człowieczeństwo pl_PL
dc.subject Transhumanizm pl_PL
dc.subject Człowiek pl_PL
dc.subject Cyberpunk pl_PL
dc.subject Robot pl_PL
dc.title „Człowieczeństwo a mechanizacja ciała – granica pomiędzy człowiekiem a maszyną na podstawie obrazu cyborgów w kinie japońskim” pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto