dc.description.abstract |
Czy dziecko jest twórcą, czy odtwórcą? Czy istnieje coś takiego jak sztuka dziecięca? Przede wszystkim interesowało mnie jak kształtowała się definicja kluczowych pojęć tj. twórczość i odtwórczość na przestrzeni wieków. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział jest poświęcony zagadnieniu istoty twórczości plastycznej. Drugi rozdział skupia uwagę na plastyce jako dziedzinie twórczości dziecka. Z kolei trzeci rozdział jest poświęcony zagadnieniu plastycznego rozwoju dziecka. Ostatni, czwarty rozdział to sztuka tworzona na potrzeby młodych odbiorców.
Problemem na jaki natrafiono podczas pisania pracy jest ograniczona liczba badań na dany temat w literaturze przedmiotu oraz skrajność stanowisk badaczy tematu twórczości w ogóle, jak również twórczości dzieci. Zdaniem autora, każdy z nas jest twórczy od urodzenia. W okresie między 4, a 10 rokiem życia, przy założeniu, że trafimy na jednostki wybitnie chętną do tworzenia i wyrażania siebie w dziedzinie plastyki, możemy być świadkami powstania czegoś co zostanie nazwane sztuką dziecięcą. Nie jest to jednak domena każdej osoby. Tworzyć może każdy, ale nie wszyscy będą twórcami „sztuki”. |
pl_PL |