Streszczenie:
Krótkie nawiązanie do tematu pracy - Analiza archetypów i wizerunków kobiety występujących w reklamie.
Cel pracy dyplomowej - określenie zależności między transformacją wizerunku kobiety w reklamie a zmianami społeczno-kulturowymi.
Główne tezy - wizerunek kobiety nadawany przez media stale się zmienia. Transformacje są spowodowane zmianami społeczno-kulturowymi w społeczeństwie.
Przedmiot pracy dyplomowej - Przedmiotem pracy dyplomowej jest stale zmieniający się wizerunek kobiety w używany w reklamie przez specjalistów do spraw Marketingu.
Problematyka pracy dyplomowej - Identyfikacja głównych typów używanych w środkach masowego przekazu oraz ich związek z postrzeganiem w społeczeństwie.
Metodyka i techniki badawcze użyte w pracy - porównanie wizerunków kobiet w reklamach zmieniających się na przestrzeni lat oraz analiza zmian w oparciu o prace wcześniejszych naukowców.
Charakterystyka analiz - przedmiotem analizy były reklamy coca-coli na przestrzeni ponad 120 lat, oraz to, jak zmienił się używany przez tą firmę wizerunek kobiety, uwzględniając wzorce kulturowe właściwe dla tych okresów czasu.
Rezultaty - Wizerunek kobiety w reklamie jest ściśle powiązany z archetypami kobiet właściwymi dla okresu czasu, w którym reklama jest emitowana, oraz wyobrażenie o kobietach przez grupę docelowych odbiorców reklamy.
Najważniejsze wnioski i wyniki:
1. Kobieta jako swoisty nośnik reklamowy używana jest przynajmniej od epoki przemysłowej, a jej wizerunek jest ściśle powiązany z obowiązującymi w danym czasie archetypami i wzorcami społecznymi.
2. Najważniejszymi archetypami stosowanymi przez reklamodawców są: Kobieta matka, Kobieta kochanka (obiekt seksualny), beztroska dziewczyna oraz kobieta niezależna. Archetypy te skierowane są do różnych odbiorców produktów.
3. Reklamy z właściwych epok historycznych mogą być używane jako nośnik, w którym zapisane są wzorce oraz pragnienia społeczeństwa, na które reklamy mamy oddziaływać
4. Reklama pozwala odbiorcy łatwo identyfikować docelową grupę, dla której reklamowy produkt jest przeznaczony