Streszczenie:
Praca porusza tematykę pojawiania się i ogólnego występowania mitologii słowiańskiej i skandynawskiej w szeroko rozumianej popkulturze. Przeprowadzono krótką analizę oraz objaśnienie podstaw mitologii Słowian i Skandynawów z omówieniem najważniejszych bogów oraz mitów kosmologicznych. Zinterpretowano również znaczenie run i użycie ich przez wikingów czy ludy pogańskie. W pracy nawiązano do epoki romantyzmu i jej wpływu na powrót do „korzeni”. Opisano i zanalizowano głównie pracę Adama Mickiewicza oraz przytoczono dzieła innych twórców tamtejszej epoki. Następnie opisane zostały przykłady występowania mitów w filmach i serialach oraz ich modyfikacja przez współczesną kulturę i światopogląd. W końcowym etapie wyszczególniono użycie mitologii jako inspirację i bazę do tworzenia utworów literackich jak i gier wideo. Z gier „Wiedźmin 3: Dziki Gon” (2015) oraz „God of War” (2018) przedstawiono poszczególne aspekty świata przedstawionego, jego narrację, spójność ze światem mitologicznym oraz zastosowane zmiany i zabiegi artystyczne. W podsumowaniu rozwiązano i opisano wnioski wyciągnięte na podstawie podanych wcześniej przykładów.