Streszczenie:
Praca składa się z pięciu części rozwijających myśl zawartą w tytule, w oparciu o wybrane dzieła i załączone ilustracje, wskazujące ich istotne oddziaływanie konceptualne i estetyczne na sztukę współczesnej animacji. Część I łączy wynalezienia koła z powstaniem
kinematografii, aż do stworzenia wirtualnego aktora w filmie „Simone”. Część II przedstawia wynalazki XIX wieku: kalejdoskop, zoetrop, iluzjon czy panoramy jako zjawiska pre-animacyjne. Część III, opisuje sposoby zwodzenia ludzkiego oka i oddziaływania na emocje za pomocą sztuk wizualnych imitujących nieistniejącą rzeczywistość. Część IV wskazuje powiązania pomiędzy średniowiecznym sposobem ukazywania bohaterów, a współczesnymi bohaterami filmów animowanych. Część V przedstawia rozwój sekwencyjnych historii rysunkowych i udoskonalanie za pomocą technik animacyjnych w kinematografii najnowszej generacji. W konkluzji stwierdzić można, że geneza współczesnej animacji ma swe źródło w historii tak starej, jak ludzkość.