Streszczenie:
Animacje edukacyjne, inaczej explainerowe, powstawały w rozmaitych formach już od XV wieku, kiedy to używano pierwszych analogowych zabawek do rzutowania obrazu na wybraną płaszczyznę. W kolejnych latach zastosowanie explainerów rosło. Obecnie animacje explainerowe oglądamy niemalże codziennie, od produkcji telewizyjnych po animowane materiały w komunikacji miejskiej, a animacja używana jest jako narzędzie wspierające wzrost sprzedaży produktu.
Animowane produkcje komputerowe różnią się pod wieloma względami, można je oceniać pod kątem artystycznym, merytorycznym i technicznym. I tu nasuwa się pytanie:
czy istnieje coś takiego jak animacja idealna? Czy można wyróżnić najważniejsze cechy animacji, które przekładają się na jej skuteczność? Okazuje się, że poprzez analizę wybranych prac, można odnaleźć cechy warunkujące skuteczność, a zbiór tych cech potraktować jako klucz prowadzący do odbiorcy. Co ciekawe, wiele zagranicznych studiów produkcyjnych umieszcza na swoich stronach przewodniki tworzenia animacji oraz sekretne wskazówki dotyczące procesu produkcyjnego “dobrej” animacji.