Streszczenie:
Tytuł mojej pracy licencjackiej dotyczy Polskich Studiów Animacji w PRL-u. w skład mojej pracy wchodzą informacje na temat polskich studiów animacji w latach 1952-1989, artystów tworzących w tym okresie oraz dzieł w nich zrealizowanych.
Skupiłem się na twórcach tylko i wyłącznie tworzących w polskich studiach w Łodzi, Bielsku-Białej, Warszawie, Krakowie i Poznaniu. w pracy umyślnie pominąłem artystów mających wpływ na polską sztukę animacji tego okresu, prowadzących swe działania artystyczne poza granicami Polski.
Celem mojej pracy jest w sposób jak najbardziej czytelny, przejrzysty ipozwalający osobom zainteresowanym tą tematyką odszukać potrzebne informacje.
Zakres mojej pracy dotyczy opisów i analizy dzieł, a także ukazaniu wpływu, jaki miała cenzura PRL-u na animacje w tym okresie.
W mojej pracy chciałem ukazać ograniczenia jakie towarzyszyły podczas tworzenia animacji filmowych w tym czasie oraz środki, jakimi ówcześni polscy artyści próbowali ją obejść, nie tracąc wartości dzieła, posługując się alegorią.
Przedmiotem mojej pracy stały się filmy animowane tego okresu. w tym celu poszukiwałem informacji do mojej pracy w materiałach źródłowych oraz samodzielnie analizowałem filmy animowane.
Podczas pisania napotkałem na trudności w dostępie do niektórych filmów animowanych. Niektóre z nich nie dotrwały do naszych czasów, inne są dostępne za odpłatnością w internecie. w takich sytuacjach byłem zmuszony opierać się jedynie materiałach źródłowymi.
Podczas pisania pracy licencjackiej udało mi się poznać w jaki sposób w czasach PRL-u ówcześni twórcy realizowali animacje i cel jaki im przyświecał. Zrozumiałem również dlaczego ówcześni twórcy w filmach przeznaczonych dla dzieci stosowali przenośnie, których odbiorcami mieli być dorośli.