Streszczenie:
Poniższa praca „Performatywny charakter zjawiska cosplay na podstawie polskiej społeczności cosplayowej” opisuje spektrum działań polskiej społeczności cosplayowej w ujęciu kulturoznawczym. Za hipotezę badawczą przyjęto, że cosplay jest nie tylko atrakcją każdego konwentu, ale także ciekawym zjawiskiem kulturowym, nawiązującym do wielu teorii naukowych. Głównym problemem pracy było znalezienie tych teorii, a także udowodnienie ich związku ze zjawiskiem cosplayu w Polsce. Praca skupia się na analizie trzech teorii: performansu, koncepcji płci biologicznej oraz ludyczności kultury. W pracy wykorzystano literaturę głównie polską dotyczącą fan stu-dies, gender studies, performatyki oraz kulturoznawstwa.
Nawiązano do rozmów i wywiadów z cosplayerami, uczestnikami i sympatyka-mi konwentów. Pomocne były również własne wieloletnie obserwacje i doświadczenia autora pracy.
Celem pracy było udowodnienie prawdziwości powiązań wyżej wymienionych tez ze zjawiskiem coplayu, a także ukazanie różnych punktów widzenia osób w nim uczestniczących. Przeszkodą napotkaną podczas pisania pracy była kwarantanna, która uniemożliwiła uczestnictwo w tegorocznych zlotach fanowskich, przez co rozmowy z cosplayerami odbyły się głównie przez internet, a opisane sytuacje są wynikiem obserwacji z minionych lat.