Streszczenie:
W filmach animowanych japońskiego reżysera Hayao Miyazakiego bohaterami są
przeważnie kobiety. Odważne główne bohaterki japońskich filmów przeciwstawiają się
schematom patriarchalnego kina głównego nurtu, w którym dominują bohaterowie
mężczyźni, a postacie kobiece są drugorzędne. Taką właśnie perspektywę można znaleźć w
klasycznych animacjach studia Disneya ( m.in. Aladin, Piękna i Bestia, Król Lew ). Miyazaki
przyjmuje przeciwne stanowisko i wierzy, że żyjemy w erze kobiet, dlatego historie, które
opowiada, koncentrują się na osobach dziewczyn i kobiet, dostarczając wzorów do
naśladowania. W tym sensie japoński reżyser jest głęboko oddany idei równości kobiet i
mężczyzn. Znajduje to odbicie w wątkach melodramatycznych jego filmów, Miyazaki
uważa, że prawdziwa miłość musi być oparta na równowadze płci. W związkach
przedstawionych w filmach mężczyźni i kobiety wspierają się nawzajem. Tę wizję równości
płci i partnerstwa odnajduję w dwóch filmach autorstwa Hayao Miyazakiego, które poddaje
analizie w mojej pracy: Spirited Away oraz Księżniczka Mononoke.