Streszczenie:
W mojej pracy teoretycznej zajmuję się transgresją materii włosa. Opisuję w niej zarówno ogół, czynniki społeczne, kulturowe jak i pojedyncze historie i podejścia do tematu włosów. Główną podporą filozoficzną mojej pracy pisemnej jest „Erotyzm” Georgesa Bataille’a, a także pojęcie „unheimlich” wprowadzone przez Zygmunta Freuda, a rozwinięte przez Julię Kristevę. Za pomocą analizy wzajemnego wpływu seksualności, pojęcia piękna w społeczeństwie, kontrastu świętości i zakazu, badam zależności zachodzące między różnymi podejściami do owłosienia na kobiecym ciele – od fryzury na głowie, po włosy na nogach. Korzystam również z dorobku artystek interesujących się różnymi aspektami włosów. Spośród zjawisk kulturowych wyróżniam w tej pracy drag queen i przerysowane podejście do kobiecości, ortodoksyjne Żydówki pozbywające się włosów na rzecz noszenia peruk, a także europejskie tradycje związane z fryzurami kobiecymi, ale i męskimi. Mojej analizie towarzyszą również współczesne ruchy feministyczne i ciałopozytywne, wskazujące na opresyjność wymogów dotyczących kobiecego piękna, a tym samym szerokiego wątku dyscyplinowania biologii. Całość pracy składa się w esej o tematyce feministyczno-socjologicznej.