Streszczenie:
Celem niniejszej pracy jest prześledzenie sposobów, w jaki artyści podejmowali tematykę marzeń sennych. Podstawowym pytaniem, jakie zadaje sobie autorka jest to, czy we współczesnej rzeczywistości jest wciąż sens, aby zajmować się snami?
Rozdział pierwszy ma na celu przybliżyć czytelnikowi zjawisko marzeń sennych w kontekście psychologii. Opisuje teorie S. Freuda i C.G. Junga oraz badania ich następców, które ukształtowały współczesne pojmowanie owego zjawiska.
Następnie przedstawiane są kolejno prace wybranych twórców z przestrzeni dziejów: od malarzy tradycji chrześcijańskiej, zajmujących się przedstawieniami snów biblijnych i mitologicznych, poprzez subiektywne koszmary i fantazje artystów wieku XX-tego, aż po wykorzystanie motywu snu w kulturze masowej i nowych mediach.
W podsumowaniu autorka wysuwa wnioski, dotyczące wartości, jakie można odnaleźć w pracy ze snami. Stwierdza, że sny wciąż pozostają niezastąpionym źródłem zdumienia i przeciwwagą dla racjonalności życia codziennego.