dc.contributor.author |
Krasoń, Jakub |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-27T10:16:47Z |
|
dc.date.available |
2021-08-27T10:16:47Z |
|
dc.date.issued |
2021-08-27 |
|
dc.identifier.issn |
2020/M/ANI/2 |
|
dc.identifier.uri |
https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1089 |
|
dc.description.abstract |
Przedstawiona praca magisterska - Jakuba Krasonia – skoncentrowana została wokół analizy sposobów funkcjonowania archetypu smoka w mitologii nordycko-germańskiej, anglosaskiej, a także chińskiej i japońskiej oraz we współczesnych dziełach kulturowych. Prezentację obrazowania bestii uzupełniono o wskazanie ich funkcjonalności (smok jak potwór, smok jako bóstwo, smok jako mędrzec) oraz o nakreślenie znaczenia symbolicznego wątku. Część analizy źródeł zamyka jeszcze ukazanie charakterystycznych lokalizacji występowania prajaszczurów – do czego posłużono się dziełami kryptozoologicznymi oraz ustaleniami badaczy drakologii. Takie ujęcie uzmysłowiło stałą obecność archetypu smoka w namyśle ludzkim i żywotność tego wątku w kulturze.
Punktem wyjścia rozważań było jednak zarysowanie pola znaczeń archetypu dla psychiki ludzkiej, co umożliwiło umieszczenie smoka jako elementu przenośnego wyjaśniania sytuacji egzystencjalnych, w tym np. radzenia sobie z problemami tkwiącymi w słabościach ludzkich.
Centralnym punktem pracy zaś jest przegląd smoczych kreacji w wybranych dziełach literackich i filmowych, co stanowi trzon rozdziału 3. |
pl_PL |
dc.language.iso |
other |
pl_PL |
dc.relation.ispartofseries |
;Nr 5764 |
|
dc.subject |
archetyp |
pl_PL |
dc.subject |
kreacja smoka |
pl_PL |
dc.subject |
film |
pl_PL |
dc.subject |
literatura |
pl_PL |
dc.title |
Archetypy smoka w kulturze. Film, animacja, literatura, sztuka |
pl_PL |
dc.title.alternative |
Animacja pod tytułem „Wieża” |
pl_PL |
dc.type |
Thesis |
pl_PL |