Streszczenie:
Przedstawiona praca magisterska - Jakuba Krasonia – skoncentrowana została wokół analizy sposobów funkcjonowania archetypu smoka w mitologii nordycko-germańskiej, anglosaskiej, a także chińskiej i japońskiej oraz we współczesnych dziełach kulturowych. Prezentację obrazowania bestii uzupełniono o wskazanie ich funkcjonalności (smok jak potwór, smok jako bóstwo, smok jako mędrzec) oraz o nakreślenie znaczenia symbolicznego wątku. Część analizy źródeł zamyka jeszcze ukazanie charakterystycznych lokalizacji występowania prajaszczurów – do czego posłużono się dziełami kryptozoologicznymi oraz ustaleniami badaczy drakologii. Takie ujęcie uzmysłowiło stałą obecność archetypu smoka w namyśle ludzkim i żywotność tego wątku w kulturze.
Punktem wyjścia rozważań było jednak zarysowanie pola znaczeń archetypu dla psychiki ludzkiej, co umożliwiło umieszczenie smoka jako elementu przenośnego wyjaśniania sytuacji egzystencjalnych, w tym np. radzenia sobie z problemami tkwiącymi w słabościach ludzkich.
Centralnym punktem pracy zaś jest przegląd smoczych kreacji w wybranych dziełach literackich i filmowych, co stanowi trzon rozdziału 3.